|
Lista albumów na
PicasaWeb
|
2010-07
ORP Błyskawica
Tekst
i zdjęcia: Kamil Przewoski, 29.07.2010 (album ten dedykuję Mojemu
Ojcu)
(każde zdjęcie
można powiększyć, wybierając opcję „Pokaż obrazek” po
kliknięciu prawego przycisku myszy na zdjęciu)
|
|
 Panorama
Gdyni od strony Skweru Kościuszki (ul. Jana Pawła II). Przy
nabrzeżu - Dar Pomorza...
|
|
 ...
a tutaj, dla odmiany, Bar Pomorza :)
|
|
 Główny
punkt wycieczki: tytułowy ORP „Błyskawica”. Okręt
został zbudowany w latach 1935-1936 roku w brytyjskiej stoczni
John Samuel White & Co. Ltd. (stocznia ta wygrała przetarg
ogłoszony przez polską Marynarkę Wojenną). W owym czasie był
jednym z najnowocześniejszych niszczycieli/ kontrtorpedowców.
Jego atutami były: duża prędkość (39,6 węzła), silne uzbrojenie,
duże zdolności manewrowe (które później, w czasie II Wojny
Światowej, nie raz wydobywały go z opresji) i nowatorski układ
pomieszczeń dla załogi (załoga została rozlokowana wg przydziału
bojowego, a nie wg szarży). Jak wszystko na tym świecie, miał też
i wady: mały zapas paliwa, małą stateczność i słabe uzbrojenie
przeciwlotnicze. Dwie pierwsze wynikały z założenia, że
„Błyskawica” będzie pływać głównie po Bałtyku.
Stateczność zresztą szybko poprawiono przy przebudowie w
październiku 1939 roku (obniżono mu środek ciężkości). Natomiast
po remoncie w 2. połowie 1940 roku okręt zyskał nowe uzbrojenie
przeciwlotnicze - tak silne, że zaczęto go nazywać „krążownikiem
przeciwlotniczym” [1]
|
|
 Przekrój
przez „Błyskawicę” (zdjęcie rysunku z broszury [1])
(kliknij, aby otworzyć w nowym oknie)
|
|
 Jedno
z wielu dział na pokładzie okrętu: wieża artylerii głównej (2
działa 100 mm)
|
|
 Pokład
w deszczu. Po prawej stronie widać fragment burtowego miotacza
bomb głębinowych. Lało jak z cebra...
|
|
 ...
dlatego przyjemnie było zejść pod pokład
|
|
 Pod
pokładem w tylnej części kadłuba (tam gdzie kiedyś były
pomieszczenia dla załogi - poz. 16 na schemacie kilka zdjęć
wyżej), w gablotkach, dużo interesujących eksponatów i
informacji, jak ta: schemat organizacyjny Marynarki Wojennej
przed wybuchem II Wojny Światowej (przepraszam za kiepską jakość
zdjęcia, ale po wejściu pod pokład miałem ogromne problemy z
parowaniem obiektywu)
|
|
 Model
okrętu podwodnego „Wilk”
|
|

|
|
 Historia
polskich okrętów wojennych w pigułce
|
|
 „Flagi
pirackie” podnoszone na alianckich okrętach podwodnych
podczas powrotu ze zwycięskiego rejsu
|
|
 Model
„Błyskawicy”
|
|
 Szalenie
ciekawe były teksty oryginalnych listów i dzienników pokładowych
z czasów wojny
|
|

|
|
 Portret
Matki Chrzestnej „Błyskawicy”, Cecylii hr.
Raczyńskiej, żony ambasadora polskiego w Londynie, Edwarda
Raczyńskiego (który w lipcu 1935 roku miał zaszczyt wbić
symboliczny nit w kadłub bliźniaczego „Gromu”)
|
|
 Ilustrowana
historia „Błyskawicy” (intrygująca zagadką dla mnie
pozostaje, kto przygotował ten ciekawy kalendarz) (kliknij, aby
otworzyć w nowym oknie). Jak tu widać (i jest to prawda!),
„Błyskawica” wyszła z portu w Gdyni w ostatniej
chwili przed wybuchem II Wojny Światowej: 30 sierpnia o godz.
12:50, aby udać się do Wielkiej Brytanii i tam, u boku Royal
Navy, walczyć z Niemcami jak równy z równym. Na Bałtyku, pełnym
okrętów niemieckich, bez wsparcia Admiralicji Brytyjskiej (która
nie planowała wejścia na Bałtyk), ani „Błyskawica”,
ani 2 inne polskie okręty flagowe („Grom” i „Burza”,
które popłynęły do Wielkiej Brytanii razem z „Błyskawicą”)
byłyby skazane na szybką śmierć. Na redzie w Gdyni pozostał
jedynie osamotniony „Wicher”. Inna ciekawostka: pod
datą 20.IV.40 można zobaczyć wybuch bomby tuż przy burcie okrętu,
który na szczęście nie wyrządził mu żadnej krzywdy. Mimo to
wieczorem tego dnia radio niemieckie podało, że U-boot zatopił
torpedą polski niszczyciel [1]
|
|
 Kajuta
|
|
 Radiotelegrafista
ciągle na służbie
|
|
 Maszynownia.
Główna tablica rozdzielcza
|
|
 Główna
turbina nr 1 (druga turbina była w innym przedziale, aby okręt
zachował napęd nawet, gdyby jeden z przedziałów maszynowni został
zniszczony) (poz. 19 na schemacie)
|
|
 Tuby
komunikacyjne przy głównej turbinie
|
|
 Maszynownia
- c.d.
|
|

|
|
 Wnętrze
kotła opalanego mazutem (poz. 20 na schemacie). Przejście przez
kocioł zostało zrobione specjalnie dla zwiedzających (drzwi
zostały wybite na miejscu dwu z ośmiu palników)
|
|
 Dane
techniczne kotła (kliknij aby powiększyć)
|
|
 Ściana
grodziowa kotła. Na pierwszym planie: fragment drzwi, których -
jak piszę wyżej - w oryginalne nie było, i palniki
|
|
 Kocioł
numer 2
|
|

|
|
 Zejście
do „piekła”
|
|
 Na
ścianie kabiny nawigacyjnej widać Krzyż Złoty Orderu Virtuti
Militari. Tym jednym z najwyższych polskich odznaczeń niszczyciel
„Błyskawica” został uhonorowany 28 czerwca 1987 roku
[1]
|
|
 Większość
informacji przytoczonych w niniejszym albumie wziąłem z bardzo
ciekawej broszury [1]
|
|
Materiały źródłowe:
[1] Broszura „ORB
'Błyskawica'” (dodatek specjalny do „Żołnierz
Polski”) 1989
|
|
Do góry
|